Σχολικό πρόγραμμα δράσης
Διαδικασία σύνθεσης του Σχολικού Προγράμματος Δράσης (Σ.Π.Δ.).
1. Όραμα:
• Σχολείο Πρότυπο: Το σχολείο μας θα αποτελέσει πρότυπο αειφορίας στην περιοχή μας, όπου όλοι οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και η ευρύτερη κοινότητα θα κατανοήσουν την προσφορά και την αξία του περιβάλλοντος.
2. Στόχοι:
• Μείωση αποβλήτων: Ελαχιστοποίηση των απορριμμάτων μέσω της ανακύκλωσης και της μείωσης της χρήσης πλαστικών μιας χρήσης.
• Εξοικονόμηση ενέργειας: Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας μέσω της χρήσης ενεργειακά αποδοτικών συσκευών, του φυσικού φωτισμού και της συνειδητής ενεργειακής δαπάνης στο πλαίσιο του νοικοκυριού. Η καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης των μαθητών θα επιφέρει τα μέγιστα προς αυτή την κατεύθυνση.
• Δημιουργία πράσινου σχολείου: Διαμόρφωση ενός σχολικού κήπου με βρώσιμα φυτά και τη δημιουργία χώρου πρασίνου αναψυχή αλλά και εναλλακτικής μάθησης.
• Προώθηση της βιώσιμης μετακίνησης: Ενθάρρυνση της χρήσης μέσων μαζικής μεταφοράς, ποδηλάτου και πεζοπορίας.
• Εκπαίδευση για την αειφορία: Ενσωμάτωση της αειφορίας σε όλα τα μαθήματα και δημιουργία προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
3. Δράσεις:
• Δημιουργία ομάδας εργασίας: Συγκρότηση ομάδας με εκπροσώπους από όλους τους τομείς της σχολικής κοινότητας.
• Ενημέρωση της σχολικής κοινότητας: Διοργάνωση ενημερωτικών εκδηλώσεων, τοποθέτηση αφισών και δημιουργία ενός ιστότοπου ή blog για το πρόγραμμα.
• Εκπαιδευτικά προγράμματα: Διοργάνωση σεμιναρίων, εργαστηρίων και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
• Συνεργασία με την τοπική κοινότητα: Συμμετοχή σε τοπικά περιβαλλοντικά προγράμματα και συνεργασία με φορείς της περιοχής.
• Αξιολόγηση και βελτίωση: Τακτική αξιολόγηση των δράσεων και προσαρμογή του προγράμματος ανάλογα με τα αποτελέσματα.
4. Χρονοδιάγραμμα:
• 01/10/2024-01/12/2024: Ενημέρωση της σχολικής κοινότητας, δημιουργία της ομάδας εργασίας, έναρξη ανακύκλωσης.
• 02/12/2024-02/02/2024: Δημιουργία σχολικού κήπου, οργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, συνεργασία με την τοπική κοινότητα.
• 03/02/2024-03/05/2024: Επέκταση των δράσεων, πιστοποίηση του σχολείου ως αειφόρου.
5. Υπεύθυνοι:
• Ομάδα εργασίας: Κάθε μέλος της ομάδας θα αναλάβει συγκεκριμένες ευθύνες για την υλοποίηση των δράσεων.
• Εκπαιδευτικοί: Θα ενσωματώσουν την αειφορία στα μαθήματά τους και θα υποστηρίξουν τις δράσεις.
• Μαθητές: Θα συμμετέχουν ενεργά σε όλες τις δράσεις.
1. ΑΝΑΛΥΣΗ SWOT –ΚΥΡΙΑ ΣΗΜΕΙΑ
1.1 Ανάλυση μικροπεριβάλλοντος
Δυνάμεις (Strengths)
Σύγχρονες κτιριακές εγκαταστάσεις, μεγάλες αίθουσες, αίθουσα πληροφορικής, πρόσβαση ΑΜΕΑ
Συνεργασία με εξωτερικούς φορείς για αθλητική άσκηση των μαθητών (κολυμβητήριο, μπάσκετ, ποδόσφαιρο, τέννις κ.τ.λ.)
Εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων, ψυχολόγος, κοινωνικός λειτουργός
Επαρκής τεχνολογικός εξοπλισμός και πρόσβαση στο διαδίκτυο
Ανάπτυξη, διασύνδεση και ενσωμάτωση καινοτομιών
Χρήση μαθητοκεντρικών – ομαδοσυνεργατικών μεθόδων διδασκαλίας
Επαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών
Αδυναμίες (Weaknesses)
Ανταγωνισμός μεταξύ των μαθητών
Έλλειψη σχολικής δανειστικής βιβλιοθήκης
Δυσκολίες στην ένταξη μαθητών με ειδικές ανάγκες
1.2 Ανάλυση μακροπεριβάλλοντος
Ευκαιρίες (Opportunities)
Ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία (ψηφιακά εργαλεία, διαδικτυακή μάθηση)
Χρήση εκπαιδευτικών εφαρμογών και πλατφορμών
Ανάπτυξη ψηφιακών βιβλιοθηκών και αρχείων
Ευρωπαϊκά προγράμματα και διαγωνισμοί
Συνεργασία με άλλα σχολεία
Απειλές (Threats)
Επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην εκπαίδευση
Αλλαγές στην εκπαιδευτική νομοθεσία
Κίνδυνοι από την υπερβολική χρήση των ψηφιακών μέσων (π.χ. social media)
Κυβερνοεπιθέσεις και διαρροή προσωπικών δεδομένων.
Κλιματική αλλαγή
Σχολική βία και εκφοβισμός
Ψυχικές διαταραχές στους μαθητές