Skip to main content
                               Πανεπιστημίου 369Α           2610.453189        gymnasio@themelioedu.gr          lykeio@themelioedu.gr             
                                                                                  ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ       ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ       ΚΔΒΜ       ΚΔΑΠ

Η Οικονομία συναντά την Τέχνη

Στο πλαίσιο του μαθήματος “Αρχές Οικονομικής Θεωρίας” της Γ’ τάξης Λυκείου, πραγματοποιήθηκε εργασία στην οποία δόθηκε στους μαθητές φωτογραφικό υλικό πινάκων ζωγραφικής, τριών διάσημων καλλιτεχνών, με αντικείμενο την οικονομική ανάλυση αυτών.

Ο πρώτος, “Οι Πατατοφάγοι” του Βίνσεντ βαν Γκογκ, εστιάζει στην αντίθεση μεταξύ των τάξεων και στην αναπαράσταση της φτώχειας. Οι φτωχοί άνθρωποι που απεικονίζονται στον πίνακα εργάζονται σκληρά για να συγκεντρώσουν τα τρόφιμα, πιθανώς προκειμένου να επιβιώσουν. Η απεικόνιση αυτή μπορεί να αναδείξει την κοινωνική ανισότητα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι φτωχοί στην αντιμετώπιση των βασικών αναγκών τους. Από οικονομική άποψη, ο πίνακας μπορεί επίσης να ερμηνευθεί ως μια αναφορά στην εργασία και την παραγωγή τροφίμων, η οποία είναι ένας βασικός παράγοντας της οικονομικής δραστηριότητας. Η αναπαράσταση της εργατικής δραστηριότητας μπορεί να αναδείξει τη σημασία της εργασίας ως μέσο επιβίωσης και παραγωγής πλούτου στην κοινωνία.

Ο δεύτερος ήταν τα “Δοχεία σούπας Campbell” του Andy Warhol. Ο πίνακας αυτός δείχνει τη μαζική παραγωγή και κατανάλωση, την καταναλωτική κουλτούρα και εμπορικότητα, την κριτική στην καταναλωτική κοινωνία, την αξία και αυθεντικότητα. Συνολικά, η σειρά των δοχείων σούπας Campbell αποτελεί ένα πολυεπίπεδο έργο που αναδεικνύει τις πολλαπλές πτυχές της καπιταλιστικής κοινωνίας και της καταναλωτικής κουλτούρας της.

Ο τρίτος ήταν “Οι σταχτομαζώχτρες” του Ζαν Φρανσουά Μιλέ που απεικονίζει τις διακρίσεις μεταξύ των χαρακτήρων στην κοινωνική κλίμακα, όπως η αντίθεση μεταξύ των πλούσιων και των φτωχών, μέσα από τα ρούχα, τη στάση και το περιβάλλον. Επίσης, οι επιλογές των χρωμάτων, οι γραμμές και η σύνθεση του πίνακα μπορούν να μεταφέρουν την κοινωνική ατμόσφαιρα και την οικονομική πίεση που βιώνουν οι χαρακτήρες. Τέλος, αναδεικνύει την οικονομική ανισότητα και τις διαφορές στην περιουσία και το κοινωνικό καθεστώς.

Η διαδικασία ήταν εποικοδομητική και τα παιδιά αποκόμισαν τις εμπειρίες και τη γνώση που χρειάζεται για το μέλλον τους. Συνειδητοποιήσαν ότι ακόμα και οι πίνακες ζωγραφικής μπορούν να λειτουργήσουν ως καθρέφτες της οικονομικής κατάστασης μιας εποχής και να αναδείξουν τις συναισθηματικές, κοινωνικές και πολιτικές αντιδράσεις των ανθρώπων σε αυτήν.